Werkwijze
We werken bij Koekadoca niet vanuit één opvoedmethode, maar hebben uit drie verschillende methodes de punten genomen waar wij volledig achterstaan wat betreft de benadering van de kinderen.
Vanuit de Gordon-methode gaan we uit van gelijkwaardigheid in relaties, zodat iedereen zichzelf kan en mag zijn. We laten de kinderen hierbij in hun waarde en benaderen ze respectvol.
Volgens Maria Montessori wordt een kind vanuit zichzelf gemotiveerd om te ontwikkelen en te leren. De onderwerpen van hun spontane belangstelling verschillen per kind en veranderen in de loop van de tijd. Kinderen leren van elkaar en zijn doordat ze bij ons in één groep zitten, allemaal een periode de jongste, de middelste en de oudste.
Reggio Emilia gaat uit van het communiceren in meerdere talen: gesproken en geschreven taal, maar ook mimiek, geluid, beweging, dans, drama en muziek. Kinderen krijgen bij ons de vrijheid om zich op verschillende manieren te uiten. Wij hechten veel belang aan het vrij spelen en het ontwikkelen van fantasie door middel van muziek, liedjes, zingen, dansen en rollenspel. Deze komen grotendeels vanuit de kinderen zelf en wij gaan hier op een positieve manier in mee.
Bij Koekadoca krijgen de kinderen de mogelijkheid om verschillende materialen en technieken uit te proberen. Wij bieden bepaalde thema's aan, maar het eindresultaat staat niet van te voren al vast. Wij vinden het belangrijker dat het kind zijn/haar eigen mogelijkheden ontdekt en ontwikkelt, dan dat voor volwassenen direct duidelijk is dat het kind een boom, huis etc. heeft getekend, geschilderd of geplakt.
We werken afwisselend met de VVE-programma Uk en Puk. In de herfst- en winterperiode zijn we veel meer bezig met knutselen, dansen, zingen en in het voorjaar en de zomer besteden we meer aandacht aan het werken in de moestuin en spelen we nog vaker buiten.
Hier kunt u het pedagogisch beleid van Kindercentrum Koekadoca lezen.